Ecuador en Galapagos deel 1

Juli 2005

Via Bonaire en Guayaquil komen we aan in Quito. Vertrek was om 23.30, 8.00 uur lokale tijd komen we aan. Onze reisleidster (Marja Oosten) wacht ons op. We gaan direct door naar Hotel Real Audiencia. Douchen en briefing in restaurant van het hotel (uitzicht over Plaza Santo Domingo). Quito ligt op 2800m hoogte, in een bekken tussen verschillende vulkanen/bergen. Quito was lang de hoofdstad van het rijk der Quitu’s. Na verovering door de Inca’s, was het van 1487 tot 1533 de hoofdstad van het Noordelijke Inca-rijk. Toen de Spanjaarden Quito veroverden, stak de Inca-leider de hele stad in brand. Daarom zijn er in Quito geen overblijfselen van het Inca-rijk. Uit de Spaans-koloniale tijd zijn echter wel veel gebouwen bewaard gebleven (ondanks branden en aardbevingen). Quito is door de Unesco bestempeld als “Cultureel Erfgoed der Mensheid”, vanwege het unieke oude centrum. Quito bekeken:

• Plaza Santo Domingo, met standbeeld van Sucre. Maarschalk Sucre overwon de slag bij Pichincha 1822) en dit leidde tot onafhankelijkheidsakte van Equador.
  • Iglesia de Santo Domingo: mudejar plafond, prachtige religieuze beelden. Overdadig interieur.
  • Plaza de la Independencia: hart van Quito. In het midden staat het vrijheidsmonument van de stad. Het plein wordt omgeven door de Catedral, Palacio de Gobierno (presidentieel paleis), Palacio Arzobispal (aardsbisschoppelijk paleis) en het lelijke Palacio Municipal (stadhuis).
  • Catedral: veel kunst van School van Quito (kunst gekenmerkt door gewelddadige christelijke thema’s), Moorse invloeden. In zijaltaar ligt het stoffelijk overschot van Sucre. Achter het altaar overleed president Moreno aan schotwonden (1875). Overdadig altaar.
  • Palacio de Gobierno: voor de ingang staan bewakers in rood, blauw en goud19e eeuws uniform (en automatische geweren).
  • Naar nieuwe kathedraal gewandeld (1928): torens beklommen: schitterend uitzicht over Quito en de vulkaan Pichincha en beeld Heilige Maagd Maria met vleugels. De veiligheid op de torens was slecht: het laatste deel ga je met laddertjes naar boven, je staat op (kapot) gaas en je kunt zo uit de nissen vallen…
  • Door verschillende oude straatjes gewandeld.
  • Bij een lokale verzameling restaurantjes heerlijke verse mora-sap (bramensap) gedronken. De soep beviel minder: er zaten allerlei botten met vlees, merg, pezen e.d. in…
  • Kerk La Merced: grootste en oudste klok van de stad (1817, uit Londen). De mooie binnenplaats konden we alleen door de kier van de deur zien. Serene kerk.
  • Plaza San Francisco met Monasterio de San Francisco (1534): oudste kerk en klooster van de stad. Barok interieur met indiaanse invloeden: plafond versierd met afbeeldingen van de Zon (God van de Inca’s). In deze kerk hangt de enige afbeelding van de Heilige Maagd, afgebeeld met vleugels: de Virgen Imaculada de Quito. Het verhaal gaat als volgt: Tijdens de bevalling van Maria kwam de draak erachter het kindje Jezus geboren zou worden. Hij wilde meteen na de geboorte het kind stelen. Maria kreeg vleugels en kon zo veilig met het kindje Jezus wegvliegen. N.a.l.v. deze afbeelding is het beeld van de Heilige Maagd met vleugels op de heuvel in Quito gemaakt
  • Museo Franciscano: gevestigd in oude klooster. Bezit waardevolste kunst van het complex. Rondleiding gehad. De overlopende kleuren en glans van de beelden komen door het gebruik van speeksel. Dit is typisch voor de School van Quito. In de patio van het klooster lopen nog monniken rond. Mooie planten en bloemen.

Naar Cuyabeno N.P.

F1050035-3

Vertrek naar nationale luchthaven. 12.00 Vertrek vliegtuig naar Lago Agrio. I.v.m. slecht weer in Lago Agrio zou de vlucht later vertrekken. Gelukkig was dit niet nodig: anders hadden we de ingang van het N.P. niet op tijd bereikt. Mooie vlucht over het Andesgebergte. Besneeuwde bergtoppen steken boven de wolken uit. 13.00 Aankomst op eenvoudige vliegveld van Lago Agrio: we zitten meteen in tropisch regenwoud. Lago Agrio is het grootste en oudste oliestadje van Equador. De indianen en dieren in de Oriente leidden een ongestoord bestaan, tot in de jaren ’60 de olie in dit gebied werd ontdekt. Direct werden wegen, pijpleidingen en boorinstallaties aangelegd. De inheemse bevolking is niet altijd blij met deze kolonisatie. Aan het einde van de vakantie hoorden we nieuwsberichten dat de mensen in Lago Agrio in opstand waren gekomen en de hele olieproductie stil lag. We reizen verder met een ranchero. Op het dak gezeten: prachtig uitzicht op regenwoud, flora, vogels en vlinders. Onderweg lunchstop. 17.00 Aankomst bij “El Puente” aan riviertje Cuyabeno. Hier ga je het N.P. binnen en moeten we verder per gemotoriseerde kano. We slingeren over het riviertje door het groene, onaangetaste regenwoud. Er zijn veel planten en diersoorten (vogels, vlinders) te zien! Helaas gaat het na ½ uur gieten van de regen en moeten we onze poncho’s aan. Dit hielp weinig, waardoor we door en door nat en koud waren. 19.30 Aankomst bij het kamp in het donker. Direct natte kleren uit en omkleden! Het kamp is eenvoudig: we overnachten met z’n allen in een cabaña (open houten indianenhuis op palen), onder muskietennetten. Er is ook een cabaña waarin we eten en waar toiletten zijn. Het eten e.d. wordt verzorgd door lokale indianen.

Wandeling door de jungle

F1010023-2

Goed geslapen, ondanks alle geluiden van dieren, insecten, etc. Het is erg bijzonder om de nacht in de jungle mee te maken. Zwemmen en wassen in de rivier. Dan gaan we met de boot naar een indianendorp. Onderweg hebben we veel vogels, vlinders, een zoetwaterdolfijn, een vogel die een boomstam lijkt en een luiaard (schuw) gezien. In het park wonen 2 groepen indianen, wij bezochten de Siona-Indianen. Zij hebben wel contact met de westerse beschaving, maar een eigen, traditionele levenswijze. 11.00 Begin wandeling. Onze gids (José Louis) legt veel uit over de exotische planten, waar ze voor gebruikt worden en welke geneeskrachtig zijn:

• Op bomen met een witte stam groeit een schimmel. Deze verhindert dat mieren in de boom kruipen.
  • Om sommige bomen staan in een cirkel van 2m geen planten: deze bomen produceren een stof, waardoor er geen planten bij hem in de buurt kunnen groeien. Zo is hij zeker van voldoende voedsel.
  • Wurgbomen: Een nieuwe plant, groeit om een bestaande boom. Deze nieuwe plant, pakt de voedingsstoffen van de bestaande boom af en verstikt hem. Zo ontstaat een wurgboom: een nieuwe boom, die om de bestaande, dode boom groeide. Langzamerhand sterft de dode boom af, daarom is een wurgboom hol.
  • Woudreuzen: Enorme bomen, die boven het regenwoud uitsteken. De stam vertakt al boven de grond, zodat de boom voldoende stabiliteit heeft. Zijn wortels strekken breed uit, maar groeien maar 5 m diep. De indianen gebruiken een vertakte wortel als communicatiemiddel, door erop te slaan. Dit geluid draagt erg ver en zo kunnen andere indianen bijeengeroepen worden voor een dorpsbijeenkomst (minga) of gewaarschuwd worden bij gevaar.
  • Kinine-boom die de symptomen van malaria (koorts) bestrijd. Als je echter stopt met het gebruik, keert de malaria terug.
  • Andere geneeskrachtige planten: bomen waarvan het hars wonden geneest, planten tegen acné, e.d.

We zien veel dieren: ijsvogels, papagaaien, toekans, gieren, hoatzins, insecten, mieren (o.a. parasolmieren die blaadjes als een parasol boven hun kop meedragen), springspin, gifkikker, hoornspin, apen, prachtige vlinders in alle kleuren. Vooral de blauwe Morfo is mooi (spanwijdte 15cm). Rond 14.30 zijn we terug in het kamp. We lunchen en gaan zwemmen. Dan gaan we met de boot gaan we piranha’s vissen: een hengel met een rauw stukje vlees eraan. José Louis laat ons een tarantula (vogelspin zo groot als je hand) op een boom zien. Hij is giftig, maar niet dodelijk. Als we terug zijn in de cabaña zien we dat er op het dak ook 2-3 tarantula’s zitten! Verder zie je ’s avonds veel sprinkhanen, wandelende bladeren en hagedissen.

F1050017_2 3

Laguna Grande

Vandaag met de boot naar Laguna Grande: een groot meer in Cuyabeno N.P. In dit meer groeien slechts 4 boomsoorten, o.a. macrolobios (grote acaciasoort die in het water groeit). De bomen zijn begroeid met varens, orchideeën en bromelia’s. Het waterniveau verschilt veel in het droge en natte seizoen: 5m. In het droge seizoen valt het meer soms bijna droog. We varen tussen de bomen door. We maken een wandeling door regenwoud langs het meer. Dit is anders van samenstelling. We zien veel zeldzame vogels, een kolibri, limoenmieren (smaken naar limoen). We krijgen veel uitleg over de flora en fauna: zo werken bepaalde kapotgewreven mieren als muggenverdrijver. We lunchen langs de oever van het meer. We wilden naar een kaaiman gaan kijken, maar onderweg begon het te regenen. Geschuild in een kamp en daarna toch de kaaiman gezien. Naar de prachtige zonsondergang over het meer en regenwoud gekeken. Op de terugweg naar het kamp: kaaiman spotten. Als je met je zaklamp langs de oevers van de rivier schijnt, zie je oogjes van kaaimannen oplichten. Ook zagen we een giftige slang.

Naar Peguche

Met de boot terug naar El Puente. Onderweg zien we een groep doodshoofdaapjes, een anaconda (zeer grote wurgslang) en een chonta snake. Daarna met de ranchera (op het dak) terug naar het vliegveld van Lago Agrio. 17.00 Vlucht naar Quito. Weer prachtig uitzicht over de jungle, Andes en Quito. 18.00 Aankomst in Quito. Met de bus gaan we naar Peguche, in de noordelijke provincie Imbabura. 20.30 Aankomst in Peguche, een klein indiaans dorpje (2550m). We overnachten in hotel Ayahula. Dit hotel was vroeger een treinstation, de rails lopen er nog door. Ayahula was een dans van de indianen die hier woonden: ze dansten met gevaarlijk uitziende maskers om de overheersende Spanjaarden te verjagen.

F1140032

Otavalo

9.30 We lopen langs de spoorlijn naar Otavalo. We lopen letterlijk door het dagelijks leven van de indianen in de Andes. We bezoeken de beroemde markt van Otavalo, waar de kunstnijverheids-producten van de provincie Imbabura verkocht worden. Otavalo is een centrum van oude indiaanse tradities. De mannen dragen het haar in een lange vlecht en vrouwen dragen de mooie authentieke klederdracht. We bezoeken eerst Poncho Plaza: hier worden fel gekleurde geweven stoffen verkocht, vesten, poncho’s, geborduurde blouses, etc. Deze markt wordt veel door toeristen bezocht, maar ook door de plaatselijke bevolking. Op een terrasje met uitzicht op de markt wat gedronken. Bij een bakkerijtje wat gegeten. Hierna zijn we naar de (nieuwe) sprookjesachtige kerk van Otavalo met de Plaza gelopen. We brengen een bezoek aan de levensmiddelenmarkt: alle soorten groente en fruit, vlees (o.a. varkenskoppen) en eetstalletjes voor de plaatselijke bevolking. In Peguche gaan we naar een panfluitenmakerij. Hier krijgen we een demonstratie hoe panfluiten gemaakt worden. Ook krijgen we een optreden van Andesmuziek en –dans door de familie. De familie vormt het wereldberoemde ensemble Ñanda Mañachi.

Wandeling om Cuicocha

De provincie Imbabura heeft een prachtig landschap met vulkanen, meren en valleien. In het dal tussen de Volcan Imbabura en Cotacachi ligt Otavalo. Met de bus naar het kratermeer Cuicocha, in het ecologisch reservaat Cotacachi-Cayapas. De Cuicocha is een oude, geërodeerde vulkaan. We lopen over de kraterrand om het azuurblauwe meer. In het meer liggen twee vulkaaneilandjes. De vulkaan is soms nog actief en stoot gassen uit, die je als luchtbellen in het meer ziet vrijkomen. Het Cotacachi-Cayapas ecologisch reservaat is een beschermd gebied dat uit verschillende vegetatiezones bestaat. Onze wandeling gaat door een ongerepte hooglandvegetatie, met een grote verscheidenheid aan planten. We zien o.a. het gele pantoffelplantje, een soort grote roze/rode trompetbloemen, hebe-achtige planten, oranje/roze dotten bloempjes in struiken, oranje kelkjes, langwerpige blauwe bloemen,…  Lunch op het hoogste punt van de wandeling, met prachtig uitzicht over het meer en de omgeving. ’s Middags naar het leermakersdorp Cotacachi.