Geplaatst in 2022 Rondreis Mexico

De volgende 3 bestemmingen

Oaxaca

Eerst even wat praktische dingen. We hebben prachtig weer. Ik denk een graadje of 26. Nu is het even koel. Het is nu 8 uur s ochtends en in de wind is het fris maar in het zonnetje prima!

Over de auto: we hebben dag 1 van de auto een volle tank getankt a 1000 pesos. Dat is zo’n 40 euro. We hebben 8x voor de tolweg moeten betalen en dat was bijna 600 peso. Dus die dag hadden we meer aab de auto uitgegeven dan aan onszelf. Het eten is heerlijk en heel goed betaalbaar. Je kan het zo goedkoop en duur maken als je zelf wil. Wij eten samen zo rond de 16 euro. Prima toch.

Dan Oaxaca. Wat een leuke plaats. Mooie kathedralen, kleurrijke huizen. En drukke maar gezellige markt. Heeeeeel veel galerien. Wat minder cafeetjes. Dat had wat meer gemogen. Rond het centrale plein, zocalo, zijn er wel wat. Maar in de rest van de stad vonden wij het wat summier. Het ontbijt hebben we dit keer met enchilladas gedaan. Ik had de oaxaca variant. Dat leek met een stuk witlof (pumpkin flower) maar dan anders. Prima te eten. En de ander was met een soort champignon. Ook prima. R ging voor scrambled eggs. Ipv jalopenos had ie groene paprika. Daar was hij niet van gecharmeerd. Dus die werden aan de kant geschoven. Verder hadden we lekker fruit en zoete broodjes. Na het ontbijt lekker de stad doorslenteren. Eerst richting de kathedraal die aan het grote plein, zocalo, ligt. De buitenkant is prachtig. De binnenkant wat minder uitbundig. Rondom het plein liggen allemaal restaurantjes. Het is internationale vrouwendag. Vlakbij het plein staan tientallen tentjes waarin de vrouwen verblijven. Al rap komen ze naar het plein om te demonstreren. We drinken wat op t plein. Lopen nog naar de Mercado Benito Juarez. Een gezellige drukke markt waar je alles kunt kopen. En kunt eten en drinken. Dan lopen we nog naar el Templo. Ook een kerk. Helaas is deze gesloten. Deze moet erg mooi zijn, maar jammer dus we kunnen het niet bekijken. We lopen trouwens op ons gemakje want het is erg warm. De kinderkopjes lopen ook niet even makkelijk want een gat in de stoep is hier heel normaal. Nadat we genoeg gezien hebben van de kleurrijke huizen gaan we weer terug. De stad is overigens bedolven onder de galeries.

Ik ga lekker zwemmen. En ontspannen. ‘S avonds drinken we nog een drankje waar we gisteren hebben gegeten. Een burrito en insecten. De gezellige gastvrouw is er vandaag ook weer. We komen aan de klets. In t Spaans. Het komt over eten en drinken. Dan laat ze ons een combinatie proeven van chilipoeder en sinaasappel. De chilipoeder wrijf je op het partje sinaasappel. En dan de sinaasappel uitbijten. Lekkerrrrrr. Dan gaan we naar de chinees en eten heerlijk oosters.

Cordoba

We verlaten Oaxaca. Een stad die echt de moeite waard is. We moeten weer ruim 338 km rijden. Het eerste gedeelte is hetzelfde als eergisteren. Ik kruip ook achter het stuur. En scheur door de bergen. De route blijft prachtig. De laatste 80 km wordt het steeds drukker. Heel veel vrachtwagens richting Cordoba. Het is dus goed opletten. Dan komen we 10 km voor Cordoba is een file terecht. Dit blijkt te komen door de tolhokjes. Want ook deze keer hebben we ruim 400 peso moeten betalen aan tol. Ons hotel ligt aan het centrale plein. We hebben een prachtig uitzicht op de kathedraal en het plein. We kleden ons om. Het is hier nl niet mooi weer. Wel warm. En ontdekken de stad. Het is hier niet toeristisch. Wel allemaal restaurants. We strijken bij een aan. Tja dat is het net niet. De enchillada is niet lekker. Later bij een ander restaurant croquetjes gehad. Die waren heerlijk. Vavond picaditas de pollo gehad. Hmmmm ik ben dr niet zo van. Maar je moet het wel proberen.

Xalapa

Na een mexicaans ontbijt, na ja voor R dan, vertrekken we naar Xalapa. De auto wordt netjes voor het hotel geparkeerd, vallet parkinh, koffers erin. En vertrekken maar. Ik moet mn telefoon opladen, komen we dr achter dat we zo google maps kunnen gebruiken. Jee wat dom van ons. Dus nu zien we de weg ook in het dashbord staan. Wel zo makkelijk.

Ook vandaag verbazen we ons weer over het verkeer. Het is hier overigens veel drukker dus je moet oren en ogen openhouden. We rijden via Verakruz. De havenstad. Veel bijzonderheden is hierover niet te melden. Rond een uur of 2 zijn we Xalapa. We doen er zeker een half uur over om in de binnenstad te komen. Maar ja dan zit je wel lekker centraal.

Bij aankomst omkleden en lekker de stad in. Ik heb een kaartje van het hotel en zo bezoek ik de verschillende bezienswaardigheden. Het weer is hier weer heerlijk dus dat slenteren door die stad lukt wel. Alhoewel de wegen stijl en slecht zijn dus je moet wel opletten. Via het park kom ik langs de kathedraal, municipal palacio, museum, nog een kerk en heeeeeeeeel veel winkels. Het is druk in de stad. Maar wel gezellig. Dan gaan we samen wat drinken en eten. En quesadilla. Ik de pastor. R met vlees. En soep of zo. Want die zwom in de buine bonen. Tot verdriet van R. Dus toen toch maar een andere besteld. ‘S avonds nog even naar de supermarkt. Ik vind dat altijd leuk om te kijken hoe het er daar uitziet. Het is een hele grote. Veel brood en koek. In verhouding weinig kaas en vleeswaren. Een hele bak met mole (dat had R ook zn ontbijt). En dan zit de dag er bijna alweer op.

Morgen naar puebla.

Auteur:

Aangenaam, ik ben Marianne. Geboren in Lemmer (Frl). En daar is het allemaal begonnen. De liefde voor de natuur. Het weidse landschap, de in de zonschitterende meren en de bossen. Ik geniet er nog steeds van. In de zomervakantie namen mijn ouders mijn zusje en broertje mee in de auto en dan toerden we door heel Europa. Wij drieën opgepropt achterin, onderweg naar het moois in Europa. Andere talen andere culturen. Heerlijk. Eenmaal op mezelf bracht mijn eerste verre reis me naar Sri Lanka. Wat onwennig zag ik met grote ogen alle wonderschone gezichten die we “thuis” niet hadden. Mijn tweede reis is het virus verder in me geslopen, het reisvirus bedoel ik dan. De trip ging naar Costa Rica. Met een paar reisgenoten die zeer veel wisten over de flora en fauna van dat land werd ik echt gegrepen door al het moois. De drang om dit te delen via verhalen en foto’s werd ook steeds groter. En nu is het eindelijk dan zover. Op deze pagina vind je mijn verhalen en foto’s. Geniet ervan! Update: inmiddels al heel wat landen bezocht en vele verhalen mogen schrijven. Met het schrijven doorleef je zo'n dag / vakantie / moment nog een keer. Wil je meer weten of kan ik iets voor je betekenen neem dan contact met mij op.